Ahold heeft afgelopen kwartaal de omzet met 13 procent zien toenemen tot 8,44 miljard euro. Dat was vooral te danken aan de sterke Amerikaanse dollar. Maar ook op eigen kracht wist het supermarktbedrijf de opbrengsten op te voeren.

In Nederland nam de vergelijkbare omzet met 4 procent toe, terwijl Ahold in de Verenigde Staten een autonome groei behaalde van 1,8 procent, maakte Ahold woensdag bekend. De onderliggende operationele winst steeg met 12 procent tot 319 miljoen euro. De nettowinst viel met 189 miljoen euro 6 procent hoger uit dan een jaar eerder.

De omzetgroei in Nederland weerspiegelt volgens Ahold positieve trends bij zowel Albert Heijn als bij webwinkels. De cijfers van ’s lands grootste supermarktketen werden zoals gebruikelijk niet apart vermeld. Wel liet het bedrijf weten dat de verkoopvolumes zijn gestegen, vooral van verse producten. Ook het marktaandeel zat in de lift.

Groei online verkopen

In totaal kwamen de opbrengsten in Nederland, waar Ahold ook eigenaar is van Bol.com, Etos en Gall & Gall, op 2,8 miljard euro. Dat is ruim 7 procent meer dan een jaar eerder. De groei van het onderliggend bedrijfsresultaat bleef beperkt tot 1,6 procent, tot 129 miljoen euro. Dat kwam onder meer door investeringen in de onlineactiviteiten.

Tegenover die investeringen staat wel een groei van de verkopen bij Albert Heijn Online en Bol.com met meer dan 30 procent. Dat stemt tevreden, zei financieel directeur Jeff Carr. Ahold zal ook in 2016 nog in dezelfde mate geld steken in een verdere versterking van zijn marktpositie als internetverkoper, al drukt dat de winstmarge.

Ahold verwacht de eerder aangekondigde fusie met de Belgische branchegenoot Delhaize voor medio 2016 af te ronden. Topman Dick Boer zei in een toelichting dat op alle fronten voortgang wordt geboekt, maar gaf verder geen details.

Met de belangrijke feestdagenperiode nog voor de boeg ligt Ahold naar eigen zeggen op koers om de eigen doelstellingen voor 2015 waar te maken. Onder meer een eigen foodfestival in Utrecht moet Albert Heijn helpen in december consumenten naar zijn winkels te lokken voor hun kerstinkopen.

'Ahold overtreft verwachtingen'

Volgens zakenbank KBC zijn de resultaten van Ahold beter dan verwacht. Zowel de omzet als de winstgevendheid overtreft de prognoses. Vooral in Nederland deed Ahold het beter dan voorzien, mede dankzij sterke prestaties van Albert Heijn. In de Verenigde Staten vielen de opbrengsten volgens KBC licht tegen, maar dit werd ruimschoots gecompenseerd door hogere marges.

Analisten van Rabobank zijn eveneens te spreken over de resultaten. Vooral de geleidelijke verbetering bij Albert Heijn, geholpen door een aantrekkende consumptie en betere prestaties van het bedrijf zelf, stemt hen tevreden.

De resultaten laten zien dat Ahold de juiste strategische keuzes maakt, ook met de beoogde overname van Delhaize, meent KBC. De bank behoudt dan ook zijn koopadvies en koersdoel van 23 euro. Rabo hanteert dezelfde richtprijs en houdt Ahold op zijn favorietenlijstje. Het aandeel sloot dinsdag op 18,93 euro.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl